עבודה בחול

יום ראשון, 30 באוגוסט 2009

יהודים באוסטרליה

יהודים באוסטרליה, מספר היהודים באוסטרליה מוערך באזור ה -100,000. הקהילה היהודית באוסטרליה היא הקהילה היהודית הגדולה ביותר באזורי אוקיאניה ואסיה (למעט ישראל). הקהילה מתנהלת כמעט לגמרי כקהילה אחת עם הקהילה היהודית בניו זילנד בגלל הקרבה הגיאוגרפית. ישנן כיום קהילות יהודיות בערים מלבורן, סידני, קנברה, אדלייד, פרת', בריסביין, גולדן ביץ' והוברת. קהילה יהודית נוספת באוסטרליה, קטנה מאוד, קיימת גם באי טסמניה ובשנת 1900 היו באי זה כ-190 יהודים. כיום יש באי מספר עשרות יהודים.

הקהילה הוקמה ככל הנראה עם הגעת גלי העלייה של האירופאים הראשונים לאוסטרליה בשנת 1788. אוסטרליה הייתה כל השנים קהילה לא גדולה במיוחד שחיה בתנאים דתיים ורוחניים טובים מאוד. יהודי אוסטרליה כמעט שלא סבלו אי פעם מאנטישמיות, שאמנם הייתה קיימת אך במידה מועטה בלבד.

היסטוריה

עד שנת 1901 הייתה אוסטרליה מושבה של בריטניה, אך ההשפעה הבריטית לא חלפה ממנה עוד שנים רבות. השפה באוסטרליה וכן השפה המדוברת על ידי יהודי המדינה היא אנגלית, והיהודים התייחדו בניב כלשהו בלמעלה ממאתיים שנות קיום הקהילה.

במשך שנים היוותה אוסטרליה יעד להגירה יהודית, הן בגלל הבריחה מהאנטישמיות ממנה סבלו באירופה, והן מסיבה כלכלית שהחלה עם הבהלה לזהב שהחלה במאה ה-19 ותרמה רבות לכלכלת המדינה שרק צמחה מאז. במשך השנים היגרו לאוסטרליה יהודים ממזרח אירופה, וכן מבריטניה ואירלנד שמהן יצאו בכלל גלי הגירה גדולים לאוסטרליה וביניהם גם יהודים. לפני השואה, במהלכה ולאחריה היגרו יהודים רבים מאירופה לאוסטרליה, וכיום אלו מהווים כ-50 אחוזים מבני הקהילה היהודית באוסטרליה. בשנות ה-80 היגרו לאוסטרליה רבים מיהודי דרום אפריקה שחששו מפני התערערות המשטר במדינתם באותה תקופה.

Jewish Museum of Australia

נפתח ב-1982 במלבורן, בקהילת דרום יארה. מאז 1995 נמצא המוזיאון בסט. קילדה. במוזיאון אוספי יודאיקה, חומר היסטורי ואמנות בת זמננו.

מוזיאון השואה והמרכז לחקר השואה נוסד על ידי ניצולי השואה ב-1984.

כשרות

בימיה הראשונים של הקהילה, שבמאה ה-19, היו במלבורן יהודים מעטים, ושמירת הכשרות הייתה לעתים משימה קשה. אולם כיום יש בעיר אטליזים, מאפיות, מסעדות ומעדניות כשרות. חלק מהמוצרים מיובאים מישראל.

תרבות

ספריית "קדימה" Jewish Cultural Centre and National Library "Kadimah" נוסדה ב-1911, ועד היום משמשת כמרכז העיקרי לתרבות יידיש.

יהודים במלבורן, יהדות מלבורן היא הגדולה באוסטרליה. בשנת 1970 חיו במלבורן 34,500 יהודים, מתוך אוכלוסייה של 2,400,000 נפש. ב-1997 גדל מספר היהודים ל-45,000, חלקם באוכלוסיה הכללית של מלבורן הוא הגדול ביתר בהשוואה ליתר ערי אוסטרליה. כיום פועלים למעלה מ -30 בתי כנסת במלבורן.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה